Estas en » Serra del Cadí » Archivo de reseñas » » Travessa De La Serra Del Cadí
Excursionismo | Prepirineo - Alt Urgell i Cerdanya
Travessa de la Serra del Cadí
Tipo de Entrada: RESEÑA | 2 Comentarios | 1 visitas

Llarga excursió per la carena de la Serra del Cadí. Tot i no presentar dificultats destacables, el llarg recorregut i les condicions en què la fem poden convertir-la en força dura.

Època recomanada: de mitjans de maig a mitjans d’octubre. Fora d’aquest període, la neu, possiblement present al vessant de la Cerdanya, pot complicar alguns passos i amagar les marques de l’itinerari. Si preveiem passos nevats, porteu grampons i piolet. A partir de finals de setembre, cal preveure que se’ns pot fer de nit a causa del llarg recorregut. A l’estiu, porteu molta aigua, ja que no hi ha fonts fins la Coma dels Cortils.

L’horari de la travessa és del tot aproximat, ja que dependrà molt de la nostra forma física i de les condicions del terreny. Quan jo la vaig fer, hi havia encara molta neu, la qual cosa va augmentar considerablement l’esforç i el desgast.

Aproximació: A La Seu d’Urgell anem al Parc Olímpic del Segre i en direcció oest cercarem el pont que travessa el riu, conegut  com “La palancaâ€. Després de creuar el riu, agafem la carretera asfaltada que va en direcció Cerc i Ortedó. Passarem per Cerc, i després d’un parell de quilòmetres ens desviarem a mà dreta pel trencall que va a Adraén, Cornellana i Tuixén. Deixem Adraén i seguim en direcció Cornellana. Després de més o menys un quilòmetre trobarem una pista ben marcada a mà esquerra. Serà el punt de partida de la travessa, tot i que la pista és perfectament transitable durant uns cinc quilòmetres, que serà quan trobarem una cadena que ens barrarà el pas. Una altra opció per iniciar la marxa, és seguir el PR 122 que comença abans d’arribar a Adraén.

0.00 h. : Iniciem la marxa per la pista de terra. Aquesta transcorre per un frondós bosc d’avets i pins.

1.30 h. : Pradell. Extens prat des del que veiem ja perfectament la muralla del Cadí. Seguim caminant per la pista fins que trobem una fita amb marques grogues a mà esquerra. Es tracta del PR 122 Cal anar alerta perquè és fàcil no veure-la. Llavors podem deixar la pista i iniciar l’ascensió pel pendent herbós. El corriol, que passa en mig d’un bosc poc espès, està del tot desdibuixat i cal anar trobant fites o marques grogues. Com que la pista fa zig-zag, l’anirem creuant. També podem seguir per la pista (si no hem vist la primera fita) i quan aquesta surt del bosc, deixar-la per pujar més directament camp a través. Malgrat perdre les marques, l’itinerari no té pèrdua, ja que cal assolir la carena del Cadí, que sempre tindrem a la vista. Progressivament, el pendent s’anirà fent més rocós i els arbres més escassos, fins a desaparèixer del tot. És el moment de calçar-nos les botes de muntanya, si encara no ho hem fet.

2.30 h : Cap de la Fesa (2391 m). Hem assolit la carena. Ara cal anar seguint-la, mirant de no allunyar-nos massa de l’espadat, cercant els passos que ens estalviïn més energies i siguin menys ondulats. El paisatge, obert als dos vessants, és fantàstic.

3 h: Torre de Cadí (2561,5 m) Un vèrtex geodèsic amb una placa de la Unió Excursionista Urgellenca ens indica que hem arribat a aquest punt, damunt del penya-segat. De tant en tant trobarem alguna marca groga i blanca.

4.30 h: Trobem les marques vermelles i blanques del GR 150.1 procedent del coll de Jovell i de Josa. Seguir-les a partir d’ara serà imprescindible per superar la Canal Baridana de Josa. La carena passa per damunt dels esperons de la Roca Grossa, del Mig, Dreta i Viladre.

5.30 h.: Canal Baridana de Josa (2485 m). Malgrat seguir per la carena, veurem com apareix als nostres peus un ample prat que l’eixampla. Hem d’assolir-lo baixant per un estret corriol en direcció nord, cercant els millors passos entre les roques. Cal no badar doncs una caiguda podria ser mortal. Tampoc cal no perdre les marques del GR, ja que aquestes ens marcaran el millor itinerari. Quan estem encara dalt de l’espadat, no hem de fer cas d’una fita de pedres col·locada en direcció sud, atès que si seguíssim aquesta direcció, ens duria al final del mur de ponent de la canal sense possibilitats de davallar-lo. Un cop estem a la nova carena, és a dir, en plena canal, cal seguir bé les marques del GR, que ens duran per l’estreta cornisa de la part final del Feixanc Ample, bastant exposada, fins al peu del Vulturó o Puig de la Canal Baridana (2647 m). Si volem, podem pujar-hi, ja que és el punt més alt de la serralada. Seguim vorejant el cordal apropant-nos més o menys a les canals que anirem trobant: (Llitze, Moscart, Ordiguer i Cristall).

7.00 h.: Pic de Costa Cabirolera (2582 m). També anomenat Roca Punxenta o Punta Migdia de Lles, es tracta del punt de la carena que té més aspecte de cim. A partir d’aquí podem optar per dues opcions: seguir avançant per la carena, a través de la Serra Cabirolera o abandonar aquesta i, seguint les marques del GR, davallar en direcció a llevant fins la fondalada de la coma dels Cortils, que identificarem per la cabana del mateix nom que es troba al final de la baixada. Seguim aquesta segona opció i un cop ja a la cabana cal seguir el pendent suau però sostingut en direcció al Pas de la Roca Plana que veurem just davant nostre i que identificarem per les seves vessants herboses.

8.00 h.: Pas de la Roca Plana (2300 m). Un cop remuntada la fondalada dels Cortils tornem a ser a la carena. Cal anar seguint el cordal carener fins trobar el senyal que ens indicarà que hem arribar al Pas dels Gosolans. Des d’aquí ja veurem al peu del Cadí els boscos de Bastanist i Montellà, el verd del Prat d’Aguiló i el seu refugi on ens espera un bon descans.

8.30 h. : Pas dels Gosolans (2410 m). Un pal amb un rètol ens indica que hem arribat a aquest punt. Per davallar a Prat d’Aguiló només cal seguir el sender ben marcat i fitat amb marques grogues. Si en algun moment perdem el camí, caldrà sempre anar decantant-se cap a l’est (dreta) prenent com a referència el puig del Comabona o el refugi de Prat d’Aguiló.

9.00 h.: Refugi de Prat d’Aguiló (2020 m), fi de trajecte de la travessia. El modern refugi substitueix l’antic refugi de Cèsar August Torras que va ser destruït per una allau.

Agraïments: al company Amunt! de qui he consultat la  ressenya de la travessa feta des del coll de Jovell per a omplir els meus buits de memòria i les marques del GR que la neu no em va deixar veure. Si voleu, podeu consultar-la a l'adreça