Estas en » Serra del Cadí » Archivo de reseñas » » De Vilanova De Banat Al Santuari Del Boscal I Ansovell
Senderismo | Prepirineo - Alt Urgell
De Vilanova de Banat al Santuari del Boscal i Ansovell

Ruta circular que iniciarem al petit poble de Vilanova de Banat recorrent el GR 3 fins als peus del Cadí per a retornar pel fons de la vall de Vilanova, passant pel Santuari de la Mare de Déu del Boscal i el poblet veí d'Ansovell.

La casa de la Molina de Lletó

La borda Videlles

Les tres Canaletes des del Boscal

Santuari del Boscal

Ansovell des del caminet que baixa del Boscal

Desnivell acumulat: 700 m.

Època: tot l'any. A l'hivern és recomanable fer-lo amb botes de muntanya, car podem trobar neu i glaç. Si ha nevat molt, el tram de corriol estarà molt desdibuixat (raquetes de neu aconsellables). En altres estacions, es pot fer amb esportives de muntanya. Trobarem aigua al santuari del Boscal i a Ansovell.

Horari: entre quatre i cinc hores, sense aturades, depenent de la nostra forma física. La pujada final es fa una mica dura. Podeu fer-lo en sentit invers al descrit.

Punt de partida: A La Seu d'Urgell, anem a cercar el Parc Olímpic del Segre. Travessem el Segre pel pont conegut com "La Palanca" i prenem la carretera en direcció Artedó i Tuixent. Després del poblet de Cerc, hem de seguir en direcció a Artedó i deixar el trencall a mà dreta que va a Adraén i Tuixent.

Km. 8: Artedó. Seguim la carretera asfaltada en direcció est cap a Vilanova de Banat.

Km. 16: Vilanova de Banat. Típic poble de muntanya de l'Alt Urgell. D'origen medieval, ha sofert un espectacular canvi els últims deu anys, doncs s'hi han restaurat moltes cases de pagès com a segones residències. Val la pena passejar per l'interior.

0.00 h: Vilanova de Banat (1240 m.). Deixem el cotxe a l'entrada de Vilanova davant d'uns contenidors de brossa i prenem la pista que en direcció sud va cap a la Serra del Cadí. No hem de seguir l'itinerari de BTT de la "Volta a Lletó" sinó el camí que en baixada molt suau s'endinsa en la vall de Vilanova. De fet, estem seguint el GR 3, tot i que al poble no hi veurem cap marca.

0.30 h: barrera amb la primera marca vermella i blanca del GR 3. La passem i després seguim la pista de l'esquerra. La de la dreta ens duria a la casa de pagès de Ca'l Pei. Després del trencall trobarem una altra marca del GR.

0.45 h: riu de Vilanova. Travessem el torrent per les pedres que sobresurten. Tot seguit veurem tres cotxes antics abandonats i mig desballestats. Per primera vegada el camí fa pujada.

1.00 h: La Molina de Lletó (1200 m.). Magnífica casa pairal abandonada. Ubicada als peus mateixos de la serralada del Cadí, està en un paratge força pintoresc  i les vistes a la serra són magnífiques. Té una capelleta del tot derruïda dedicada a Sant Roc. Si entreu a l'hort de la part posterior de la casa, pel portal que hi ha al costat de la capella, veureu el sostre d'un cotxe penjat a la paret.
Seguim el camí però de seguida trobarem una fita de pedres a mà esquerra i les marques del GR. Cal abandonar la pista que segueix en direcció sud i desviar-nos cap a l'est (esquerra) seguint el corriol amb les marques del GR. Cal estar molt atents perquè el sender està molt desdibuixat, sobretot quan ens endinsem en el bosc, i no hem de perdre de vista les marques blanques i vermelles que ara ens faran de guia. Forta pujada. Veurem el poble de Lletó i Ca'l Pei a l'altra banda de la vall.
Superarem una collada i en algun moment ja albirarem el santuari del Boscal entre el bosc.
Més o menys a mig camí entre la Molina de Lletó i el santuari entrarem en un ample prat amb una borda abandonada i mig derruïda al mig: es tracta de la borda de Videlles. Seguim el corriol que s'anirà fent més ample fins a convertir-se en una pista forestal. Podem trobar algun trencall obert per fer llenya. Hem de seguir sempre la pista principal i les marques del GR.

1.45 h: santuari de la Mare de Déu del Boscal (1469 m.). Situat en mig d'una ampla esplanada, ha estat restaurat i és un dels més grans de les seves característiques, atès que hi caben unes sis-centes persones. Antigament, era santuari i hostal de pelegrins. D'aquest segon encara es poden veure les restes en ruïnes al costat de la capella. La Mare de Déu del Boscal va ser trobada per un pastor d'Estana i era venerada pels habitants dels pobles dels voltants, des de Banat fins a Estana i Víllec. S'hi celebra un aplec el 8 de setembre, festivitat de les Verges Trobades. Destaca l'espectacular muralla del Cadí, amb les Tres Canaletes, el Feixan Ample, les roques Dreta, Grossa, del Mig i Viladre. Del prat, surt una pista en direcció sud que pel Coll de Vanses arriba a Artedó o Adraén. La veureu marcada com a itinerari de BTT n. 2 de la volta al Parc del Cadí-Moixeró. L'indret és també base per a realitzar ascensions al Cadí.
Avancem en direcció nord pel camí que passa just pel costat del santuari, deixant aquest a l'esquerra i seguint les marques del GR. L'altra pista, molt més ampla, és la que s'empra per pujar amb cotxe des d'Ansovell. El camí aviat es converteix en un corriol.

2.05 h: Arribem a Ansovell (1332 m.) i el creuem passant per la plaça de l'església. Cerquem l'entrada al poble des de la carretera asfaltada que puja d'Arsèguel. Un cop l'hem trobat, la seguim uns metres per desviar-nos per una pista a mà esquerra (oest). Just entrar-hi veurem un abeurador per al bestiar.

2.15 h: Cruïlla amb tres camins. Agafem el de la dreta que després d'uns minuts ens deixarà a l'inici d'una davallada. Veurem la vall de Vilanova i, a mesura que anem avançant, el poble de Vilanova a l'altra banda de la vall i gairebé a la nostra alçada. El camí baixa fent zig-zag fins deixar-nos al fons de la vall on haurem de tornar a creuar el torrent de Vilanova.

3.05 h: Torrent de Vilanova (900 m.). Creuem el riuet deixant a la dreta una pista que mena a l'ermita de la Mare de Déu de les Peces, damunt del poble d'Alàs (hi ha rètols indicadors). S'inicia una dura ascensió fins Vilanova de Banat. A mitja pujada, trobarem una pista a l'esquerra que no hem de seguir car és un cul de sac.

4 h: Vilanova de Banat (1240 m.). Entrem al poble pel camí de llevant passant pel costat d'un campament de gossos de curses de trineu. El poble queda a la nostra esquerra i seguint el camí sense deixar-lo arribarem a l'entrada de ponent, on hem deixat el cotxe.